En tyrkisk mann, som tidligere har slått en Guinness-rekord ved å reise 13 land på 24 timer, har satt enda en rekord ved å turnere rundt i verden på 46 timer med rutefly.

Ümit Sabancı, 41, og en av vennene hans ristet rekordboken med den banebrytende rekorden for å besøke 13 land på bare 24 timer i 2017.

Annonse

Den spenningssøkende duoen dro fra Polen, og listen over landene de reiste til, uten spesiell rekkefølge, inkluderer Danmark, Tsjekkia, Ungarn, Sveits, Sverige, Østerrike, Frankrike, Nederland, Belgia, Luxembourg, Tyskland og Slovakia.

Reiseentusiasten Sabancı tok hobbyen til et annet nivå, siden han elsker å planlegge turer, og bestemte seg for å slå rekord i denne forbindelse.

Sabancı, som tok hensyn til alle vanskelighetene han ville møte, beregnet alle detaljene én etter én i to måneder for å slå sin første rekord. Hvert sekund var avgjørende både for ham og vennen.

«Jeg måtte planlegge all offentlig transport vi ville bruke gjennom hele rekorden,» sa Sabancı. «I Bratislava måtte vi ta bussen for å komme til målet når vi gikk av toget, og vi hadde bare tre minutter på oss. Hvis vi hadde gått glipp av det, hadde vi kanskje ikke slått rekorden.»

Sabancı, som brukte offentlig transport for å sette foten i 13 land i løpet av en dag og fortsatte sin vei ved å løpe på noen punkter, klarte å slå rekorden uten problemer. I løpet av denne perioden lanserte Sabancı, som støttet og var villig til å øke bevisstheten mot en veldedig organisasjon som finansierer hundrevis av forskjellige prosjekter, en donasjonskampanje.

Sabancı startet forberedelsene igjen kort tid etter den første rekorden, men denne gangen hadde han som mål å turnere verden rundt på 46 timer med rutefly.

Han fløy fra London til Los Angeles tre dager før det 46 timer lange rekordforsøket.

«Min første flytur var fra Los Angeles til Qatars Hamad internasjonale lufthavn klokken 18.30. 9. august», sa Sabancı og la til at han fløy fra Qatar til Australias Brisbane flyplass klokken 21.15. 10. august. «Min siste reise var fra Brisbane til Los Angeles 11. august kl. 20.30.»

Ansatte i flyselskapet, som var klar over situasjonen da to verdenskjente luftfartsmagasiner la nyheter om ham måneder før avreise, ønsket Sabancı entusiastisk velkommen på døren.

Flyselskapet, som jobbet ekstraordinært for Sabancıs rekordforsøk, var vert for ham i et sete i forretningsklasse.

Sabancı la merke til at kabinpersonalet og andre passasjerer var veldig sympatiske med rekordforsøket, og sa: «De som forsto at jeg var i et rekordforsøk fra t-skjorten jeg hadde på meg var veldig nysgjerrige på hva jeg prøvde å gjøre.»

«Da jeg kom tilbake til utgangspunktet, applauderte alle passasjerene på Los Angeles-flyet, som jeg beregnet flytidene sammen med,» la han til.

Sabancı sier at planene hans om å sette rekorder alltid er spesifikke for en enkelt dag, noe som betyr at den ikke kan strekke seg til en annen dag eller måned, og Sabancı er åpen for å gjøre nye rekordforsøk. Han sikter nå mot et rekordforsøk i Kina, hvor han skal prøve å reise 5500 kilometer (3417 miles) på 24 timer med høyhastighetstog.

KILDEHurriyet Daily News
Forrige artikkel«Hellas begikk 1123 brudd på Türkiyes luftrom, territorialfarvann i år»
Neste artikkelVans historiske Akdamar kirke ønsker trofaste velkommen til årlig gudstjeneste